ISSN : 1225-0112(Print)
ISSN : 2288-4505(Online)
ISSN : 2288-4505(Online)
Research Papers : Clustering Kansei Factors for the Roughness of Plastic Surface Based on Frequency Distribution
Abstract
New product development requires information on customers’ emotions such as vision, auditory, olfactory, gustatory, or tactile
perceptions. In this study, tactile sense which has not been well studied compared to other senses, was measured and statistically
analysed for different surface roughnesses of plastic samples. The emotional responses of 37 pairs of positive and negative
adjectives describing tactile senses were collected and analysed through the questionnaire to find the correlation between
adjectives and surface roughness. Frequency of the first preference for each adjective on four different roughness is obtained,
and used for the statistical studies such as factor analysis, multidimensional scaling, or clustering.
perceptions. In this study, tactile sense which has not been well studied compared to other senses, was measured and statistically
analysed for different surface roughnesses of plastic samples. The emotional responses of 37 pairs of positive and negative
adjectives describing tactile senses were collected and analysed through the questionnaire to find the correlation between
adjectives and surface roughness. Frequency of the first preference for each adjective on four different roughness is obtained,
and used for the statistical studies such as factor analysis, multidimensional scaling, or clustering.
연구 논문 : 플라스틱 표면 조도의 변화에 따른 빈도분포에 대한 감성공학적 군집분석
초록
신제품을 개발할 때 인간의 감성 즉 시각, 청각, 후각, 미각, 촉각에 대한 소비자의 반응에 대한 정보는 대단히 중요하다.
이제까지 촉각에 대한 연구는 다른 감성에 비하여 상대적으로 취약하였던 바, 본 연구에서는 각기 다른 표면 조도를 갖는
플라스틱 시료들에 대하여 체계적인 연구를 시도하였다. 37쌍의 긍정적과 부정적 형용사로 감성적 반응을 조사하여 통계적
으로 분석하고 표면 조도와 인간 감성과의 관계를 분석하였다. 일반적으로 사용되는 평균선호도가 아닌 최선빈도를 사용하
여 요인분석, 다변량척도분석, 군집분석들을 수행하였다.
이제까지 촉각에 대한 연구는 다른 감성에 비하여 상대적으로 취약하였던 바, 본 연구에서는 각기 다른 표면 조도를 갖는
플라스틱 시료들에 대하여 체계적인 연구를 시도하였다. 37쌍의 긍정적과 부정적 형용사로 감성적 반응을 조사하여 통계적
으로 분석하고 표면 조도와 인간 감성과의 관계를 분석하였다. 일반적으로 사용되는 평균선호도가 아닌 최선빈도를 사용하
여 요인분석, 다변량척도분석, 군집분석들을 수행하였다.