ISSN : 1225-0112(Print)
ISSN : 2288-4505(Online)
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Research Papers : Preparation Technique of Thermostable Foam-Floater for High Temperature Engine Oil
Abstract
When a domestically manufactured floater is used in a general gasoline or LPB car, or a flowmeter is floated long time in the engine oil under above 150 ℃, the floater will be swelled or its organizatino will be slackened because weight and volume w ill be changed due to the osmosis of fuel. In this study, we conducted a research on a manu facturing technique of a foam-floater with the small changse in weight and volume, oil-resistance, and thermal resistance in the high temperature engine oil. When the prepared floater TROF II-3, where Nitrile Butadiene Rubber (NBR) as basic material of the floater was superseded by Hydrogenated Nitrile Butadiene Rubber (HNBR), was floated for 100 h at the engine oil of high temperature (150 ℃), the change rates of the weight and the volume were 2.90%, and 2.56%, respectively. These were less than the NBR (TROF I-3) case, where the change rates of the weight and the volume were 10.81% and 3.08%, respectively, Therefore, TROF II-3 was determined to be suitable as anengine-oil floater in high temperature because the change of weight and volume were small, the appearance, and the specific gravity of floater were maintained uniformly in the high temperature.
연구논문 : 고온 엔진오일용 내열성 발포부표 제조 기술
초록
일반 휘발유 및 LPG용 자동차와 각종 유량계기 등에 사용되는 국산 부표는 150 ℃ 이상의 엔진오일에 장시간 띄워 놓으면 연료의 침투로 인하여 중량과 부피의 변화로 외관이 팽창하거나 조직이 이완된다. 본 연구에서는 고온에서도 중량 및 부피의 변화(3% 이내)가 적으며 내유성 및 내열성을 갖는 고온 엔진 오일용 발포부표 제조에 관한 연구를 수행하였다. 부표의 기본 재료인 NBR을 HNBR로 대체하여 제조한 TROF II-3은 고온(150 ℃)의 오일에 100 h 동안 띄워 놓은 경우에 2.90%의 중량 변화율과 2.56%의 부피 변화율을 나타내었다. 또한, 무게와 부피 변화는 NBR을 사용한 경우(TROF I-3)보다 150 ℃에서 각각 10.81%, 3.08%로 더 작은 변화율을 나타내었다. TROF II-3은 고온의 오일에서 중량과 부피에 대한 변화가 작고 제품의 외관과 비중도 일정하게 유지되므로 고온의 엔진오일용 부표로서 적합한 것으로 판단된다.