ISSN : 1225-0112(Print)
ISSN : 2288-4505(Online)
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Research Papers : Experimental Study on Ignitability by Capacitance and Inductance Circuits
Abstract
An experimental study on the ignitability, by varying capacitance and inductance circuits, was carried out to understand the ignition risks of cable parameters of an intrinsic safety system of one of the plant automation facilities recently selected for their safety and economy. For the test, the ignitability was evaluated by discharging energy of the circuits affected by the two parameter changes, using a standard spark test apparatus and H2 gas. From the capacitance circuit test, the resistivity of the cable was noted to affect the minimum ignition energy and connection distance with the discharging time constant of the capacitive circuit. From the inductive circuit test, the parallel capacitance offseted the overshoot voltage caused by inductance. With increasing the parallel capacitance, however, the characteristics of inductive circuit have changed to the capacitive one, thus increasing the discharging risks again.
연구논문 : 용량성 및 유도성 회로의 점화가능성에 대한 실험적 연구
초록
본 연구에서는 석유화학플랜트의 자동화 설비로서 그 안전성 및 경제성 측면에서 주목받고 있는 본질안전시스템의 케이블 매게변수에 의한 점화위험성을 이해하기 위하여 그 특성변화를 실험적으로 고찰하고자 하였다. 이를 위해 표준불꽃점화시험장치를 이용하여 용량성회로의 직렬저항 변화에 의한 실험과 유도성회로의 병렬커패시턴스 영향에 의한 실험을 수행하였다. 용량성회로 실험의 경우, 시스템 및 케이블의 커패시턴스 증가는 회로의 최소점화전류 감소를, 케이블의 단위길이 당 저항 증가는 시스템 및 케이블의 허용커패시턴스를 증가시키는 중요한 요소가 되며, 커패시턴스와 직렬저항에 의해 결정된 시정수는 회로의 최소점화에너지와 밀접한 관계가 있으며, 표준불꽃점화시험장치는 회전주기에 따라 평가결과의 신뢰성영역이 존재한다는 문제점을 나타내었다. 그리고 유도성회로 실험의 경우, 병렬 커패시턴스는 회로의 인덕턴스에 의한 방전오버슈트 전압을 상쇄시키는 효과를 가지나, 병렬 커패시턴스의 계속적인 증가는 오히려 회로의 특성을 용량성으로 변화시켜 방전에 의한 점화위험성을 증가시킴을 보여주었다.