ISSN : 1225-0112(Print)
ISSN : 2288-4505(Online)
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Research Papers : A Study on the Characteristics of Waste tire/waste poly(ethylene) Composite Pipes
Abstract
The physical properties of ground rubber tire (GRT)/plastic composites were examined for the GRT content and kinds of plastics in an internal mixer. In this paper the physical properties of composite pipes were investigated. These composite pipes of ground rubber tire (GRT)/waste HDPE with coupling agents were manufactured using a single screw extruder. It was found that the tensile strength and the flexural strength of the composite pipes were reduced gradually due to the decline of interfacial binding force between plastic and GRT as the GRT content increased. Also the strain at yield increased gradually as the GRT content increased. When Adpoly and PP as an organic additive were added to GRT/waste HDPE composite pipes, the tensile strength and flexural strength were higher than that the case without Adpoly, PP. Experimental results showed that the best composite pipes could be manufactured when 10 wt% Adpoly and 10 wt% PP were added as binders and 1 wt% lubricant was added.
연구논문 : 폐타이어/폐고밀도 폴리에틸렌 복합소재 연결관에 관한 특성연구
초록
본 연구에서는 일축압출기를 이용하여 ground rubber tire (GRT/waste high density polyethylene (HDPE) 복합소재에 첨가제를 혼합한 연결관을 제조한 후, 연결관의 물성 특성을 파악하였다. 실험 결과, 일축압출기에서 성형된 GRT 함량별 GRT/waste HDPE 복합소재 연결관에 대한 기계적 물성 특성은 GRT함량이 증가함에 따라 GRT와 waste HDPE의 상간 접착력 저하로 인장강도 및 굴곡강도는 감소하는 경향을 보이나 탄성을 가지는 GRT의 영향으로 신장율은 점차 증가하는 경향을 나타냈다. 또한 유기첨가제인 Adpoly와 poly propylene (PP)를 각각 첨가하여 GRT함량별 GRT/waste HDPE 복합소재 연결관을 제조한 결과 인장강도, 굴곡강도의 향상을 가져왔으며, 무기첨가제인 calcite, talc와 블록 공중합체인 styrene butadiene styrene (SBS)와 ethylene propylene non conjugated diene terpolymer (EPDM)은 물성 향상에 도움이 되지 않았다. 결과적으로 Adpoly 10 wt%, virgin PP 10 wt%를 복합 첨가하고 여기에 매트릭스 간의 기계적 마찰을 줄여 주는 활체를 소량 첨가하여 인장강도, 굴곡강도 등의 물성 및 연결관 표면 향상면에서 가장 좋은 GRT/waste HDPE 복합소재 연결관을 제조할 수 있었다.