ISSN : 1225-0112(Print)
ISSN : 2288-4505(Online)
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Study on the Transportation System for Hot Molten Salt Treatment
Abstract
An engineering scaled hot molten salt handling system has been constructed and operated to determine suitable methods to transport liquid salts. The applicability of concerned components and equipment, such as instruments, pipings, and related parts were investigated. At higher than 5 m of transporting head, the vacuum pumping method showed more suitable characteristics than the pressurizing method within the transportation operating temperature up to 650 ℃, but above 650 ℃ the pressurizing method has shown to be more promising. As a part of assessment of the structural material for the molten salt handling system, corrosion behavior of austitatic alloys of SUS 316L, Incoloy 800H and KSA-4 in molten salts were investigated in the temperature range of 650∼850 ℃. In a molten salt of LiCl, a dense protective oxide scale of LiCrO2 was formed at the rate of parabolic kinetics. Due to Li2O-induced basic fluxing mechanism, the corrosion rate of the alloys in mixed molten salt of LiCl-25%Li2O wassignificantly higher than the molten salt of LiCl. In the mixed molten salt of LiCl-25%Li2O, internal oxidation of Cr of the KSA-4 alloy had occurred and porous oxide scale of the Incoloy 800H with higher Cr content was formed.
연구논문 / 고온 용융염 취급이송장치 연구
초록
고온 용융염을 취급하는 공학규모 이송계통의 구성요소, 관련 기기 및 계장, 배관 등의 적용성과 관련 장치간의 이송방식을 결정하기 위하여 공학규모의 용융염 이송장치를 설치/운전하였다. 이송양정 5 m 이상인 공학규모 용융염 이송장치의 수력학적 특성은 용융염이송 운전온도 650 ℃까지는 진공흡입방식이 가압방식보다 양호하며, 650 ℃이상에서는 가압방식이 진공흡입방식보다 양호한 것으로 나타났다.또한 용융염 취급계통 구조재료 개발의 일환으로 기존 오스테나이트계 합금강 SUS 316L, Incoloy 800H 그리고 KSA-4의LiCl 및 LiCl-25%Li2O 용융염계에서 부식특성을 650∼850 ℃ 온도 범위에서 조사하였다. 용융염 LiCl에서는 치밀한 보호막 LiCrO2가 형성되었으며, 부식속도는 포물선 법칙을 따랐다. 혼합용융염 LiCl-25%Li2O에서의 부식은 Li2O에 의한 염기성 용해 기구에 의해 진행되며, 부식속도가 LiCl에서보다 휠씬 빠르게 나타났다. 그리고 혼합용융염 LiCl-25%Li2O에서 KSA-4는 Cr의 내부산화가 발생하였고, Cr 농도가 높은 Incoloy 800H는 다공성피막이 형성되었다.